Subaru Crosstrek

Schoenmaker blijft bij zijn leest

Zorgvuldig heeft Subaru jarenlang een imago opgebouwd. Dat is gebaseerd op techniek met vierwielaandrijving, een laag zwaartepunt en veel aandacht voor veiligheid. Echter, met de komst van elektrische auto's zijn al die zaken gemeengoed geworden. Bovendien schrijft de Europese Unie voor dat alle auto's heel veilig moeten zijn. Hoe weet de nieuwe "Crosstrek" zich dan toch nog te onderscheiden?

Autotest | Subaru Crosstrek Schoenmaker blijft bij zijn leest

De Subaru Crosstrek is een echte crossover die thuis is op de openbare weg en in het terrein. Vanwege conventionele techniek duurder in aanschaf en gebruik dan een volledig elektrische auto.

Plus

  • thuis op de openbare weg en in het terrein
  • vlot en levendig
  • veel aandacht voor details

Min

  • duurder in aanschaf en gebruik dan een volledig elektrische auto
  • hoog verbruik

Conclusie

Hoe weet Subaru zich te onderscheiden nu Subaru's kenmerkende vierwielaandrijving in combinatie met een laag zwaartepunt en een hoge mate van veiligheid door elektrische auto's tot gemeengoed zijn gemaakt? Door dat feit geheel te negeren! Met de Crosstrek houdt Subaru vast aan de concepten en de techniek die het door de jaren heen heeft verfijnd.

Of dat goed of slecht nieuws is, is puur persoonlijk. Wie zich prettig voelt bij de nieuwste techniek ziet de Crosstrek als een complexe oplossing voor problemen die inmiddels eenvoudiger, milieuvriendelijker en voordeliger kunnen worden opgelost. Echter, wie zich niet prettig voelt bij computers op wielen dankt Subaru op de blote knieën voor het doorontwikkelen en perfectioneren van conventionele techniek. Zij voelen zich heerlijk bij een vertrouwde verbrandingsmotor, mechanisch geregelde vierwielaandrijving en alleen de hoogst noodzakelijke elektronische assistentie. En juist daar is Subaru heel erg goed in. Kortom: deze schoenmaker blijft bij zijn leest.