Nissan Sakura

Bloemetje uit Japan

Nissan stond aan de wieg van de doorbraak van de elektrische auto met de Leaf. En het merk zette recent flinke stappen vooruit met de Ariya. Maar wat slechts weinigen weten is dat Nissan een derde elektrisch succesnummer bouwt: de Sakura. De Sakura behoort tot de voordeligste elektrische auto's op de markt, maar is helaas alleen in Japan verkrijgbaar. Autozine reisde af naar Japan om uit te vinden of de Sakura ook kans zou hebben op succes in Europa.

Autotest | Nissan Sakura Bloemetje uit Japan

De Nissan Sakura is een kleine MPV die dankzij een kleine batterij ruim, levendig en zeer betaalbaar is. Helaas alleen te koop in Japan.

Plus

  • goedkoop in aanschaf en gebruik
  • zeer ruim
  • dynamisch en wendbaar

Min

  • stuurwiel rechts
  • ChaDeMo stekker
  • alleen in Japan te koop

Conclusie

Is het een gemis dat de Nissan Sakura niet in Europa verkrijgbaar is? Ja, absoluut. Dit is namelijk de eerste elektrische auto waarbij een batterij met een kleine capaciteit een voordeel is. Het zorgt voor een laag gewicht, meer dynamiek, meer binnenruimte en een zeer lage prijs. Dit laatste in tegenstelling tot andere Japanse elektrische auto's, die ondanks een bescheiden batterij toch een hoge prijs hebben. De binnenruimte is ronduit verbluffend voor een kleine auto.

Bij al die rationele argumenten komen de exacte besturing en kleine draaicirkel, die voor het nodige rijplezier zorgen. De afwerking van het interieur is dankzij een combinatie van stof en koperkleurige accenten prachtig (als een Nissan Ariya in het klein). Veel kei cars vallen buiten Japan niet in de smaak omdat ze een schattige en/of bijna zielige uitstraling hebben. De Sakura zou met zijn zelfverzekerde blik en moderne uitstraling wel degelijk kans hebben in Europa.

Uiteindelijk zijn er slechts twee echte nadelen die de testredacteur ervan hebben weerhouden om de Sakura als handbagage mee te nemen op de retourvlucht: het stuurwiel zit rechts en opladen is problematisch in Europa vanwege het Japanse ChaDeMo stekker.