Land Rover Defender
Titelverdediger
De eerste Land Rover Defender was niet minder dan 68 jaar op de markt. Dat was aanvankelijk te danken aan de kwaliteiten in het terrein. Gaandeweg groeide de Defender dankzij het uiterlijk en het puristische karakter uit tot een onvervangbaar icoon op wielen. Toch is het nu tijd voor de tweede generatie van de Defender. Is dit een waardige opvolger van de eerste generatie?
De 2e generatie van de Land Rover Defender is nog sterker in het terrein, maar voelt zich nu ook thuis op de openbare weg. Vanwege een enorme groeistuip is de Defender onhandig groot in de stad.
Plus
- uiterst capabel in het terrein
- ook thuis op de verharde weg
- (zeer) ruim en praktisch
Min
- onhandig groot
- hoog verbruik, zelfs met dieselmotor
- matig zicht naar achteren vanwege reservewiel op achterklep
Conclusie
Is de nieuwe Land Rover Defender een waardige opvolger van de eerste? Ja, grotendeels wel. Alleen de toegenomen afmetingen zorgen voor twijfel. Omdat lengte en breedte voortaan beter in verhouding staan tot de hoogte, zijn de rijeigenschappen sterk verbeterd. Echter, de Defender is nu ronduit onhandig in de stad en eist logischerwijs veel ruimte op in het terrein. Vanwege de groeistuip is de Defender ook zwaarder geworden en dat vereist een grotere motor, waardoor de Defender (veel) kostbaarder is in aanschaf en gebruik.
Als het gaat om de vormgeving en de beleving, dan is Land Rover in de opzet geslaagd. Het karakter is behouden, maar doorontwikkeld naar de moderne tijd. De uitrusting is modern en compleet, waarbij het nieuwe infotainment-systeem een stap vooruit betekent voor alle modellen van Jaguar Land Rover. Dankzij het verbeterde weggedrag is de Defender veelzijdiger geworden. Tegelijkertijd zijn de capaciteiten in het terrein nog beter. Alhoewel de bestuurder nog steeds volledige controle heeft, is het nu ook mogelijk om de keuze aan de computer over te laten, waardoor terreinrijden ook nog eens makkelijker is geworden. De nieuwe Defender heeft zijn titel daarom met verve verdedigd!
Land Rover Defender 32 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
38.000 km - 2020 € 59.950,- excl. BTW
43.965 km - 2015 n.o.t.k.
147.977 km - 2007 € 39.500,-
188.586 km - 2007 € 37.950,- excl. BTW
98.123 km - 2020 € 81.950,- incl. BTW
22.240 km - 2022 € 99.450,-
47.646 km - 2021 € 87.880,- incl. BTW
170.072 km - 2011 € 37.250,-
22.240 km - 2022 € 99.450,-
95.000 km - 2005 € 34.950,-
50.118 km - 1987 € 65.950,-
17.179 km - 2023 € 185.945,- incl. BTW
11.604 km - 1990 € 134.950,-
14.594 km - 2022 € 106.450,- excl. BTW
14.594 km - 2022 € 149.950,- incl. BTW
14.594 km - 2022 € 99.950,- excl. BTW
14.594 km - 2022 € 145.950,- incl. BTW
27.222 km - 2002 € 49.950,-
2024 € 171.814,- incl. BTW
25.280 km - 1988 € 59.950,-
14.158 km - 1988 n.o.t.k.
20.497 km - 2021 € 83.000,-
38.398 km - 2009 € 64.500,-
139.452 km - 2008 € 56.750,-
128.385 km - 2009 € 54.950,-