Subaru Impreza (2000 - 2007)
Evolutieleer
In 2003 toonde Subaru de vernieuwde Impreza. Terwijl menig fabrikant eerst "tamme" versies op de markt brengt en pas later een sportieve variant, is de Impreza direct als snelle WRX leverbaar. Dat is niet vreemd, want de Impreza is één van de weinige auto's waarvan de snelste uitvoering het beste verkoopt. Uiteraard kon voor deze test een eenvoudige variant worden gebruikt. De verleiding was echter (opnieuw) niet te weerstaan en dus gaat Autozine op stap met de Subaru Impreza WRX.
De nieuwe Subaru Impreza WRX is comfortabeler en minder nerveus dan de vorige. Tegelijkertijd is de WRX nog brutaler wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Een sportwagen voor dagelijks gebruik.
Plus
- genadeloos snel
- zeer veilig dankzij AWD
- geen van de luxeproblemen van een sportwagen, wel de prestaties
Min
- neemt alleen genoegen met (heel veel) Euro 98 benzine
Conclusie
De evolutietheorie leert dat iedere nieuwe generatie beter is aangepast aan de leefomgeving, dan de voorgaande. Daarom is de nieuwe Subrau Impreza WRX meer geciviliseerd. Het interieur is iets comfortabeler, het onderstel iets minder hard (of dit goed is, is een punt van discussie) en de motor iets minder nerveus.
Wanneer de vernieuwde Impreza eenmaal mag toehappen, bijt de auto nóg harder door. De Impreza zet de overige sportwagens dan niet alleen op hun nummer, maar doet dat nu ook nog eens in stijl. Het is te vergelijken met een roofdier dat tegelijkertijd mooi is, maar ook ontzag uitstraalt.
De Subaru Impreza WRX is als vanouds een goed te verkopen praktische auto. Een supersportwagen is puur gemaakt om hard te rijden en daarom vaak minder praktisch als auto voor dagelijks gebruik. De Impreza WRX doet beide even gemakkelijk. Juist op die combinatie van beide blinkt de vernieuwde Impreza nog meer uit dan voorheen.
Subaru Impreza 5 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
220.687 km - 1997 € 2.950,-
210.038 km - 2000 € 1.900,-
300.000 km - 2001 € 3.950,-
92.250 km - 2010 € 30.000,-
227.500 km - 2012 € 9.950,-