Mercedes-Benz E300de
Niet gokken, maar rekenen
Er is een manier om gegarandeerd de loterij te winnen: door alle loten te kopen. Dat is grofweg de strategie die Mercedes-Benz toepast als het gaat om nieuwe aandrijvingsvormen. Mercedes-Benz biedt simpelweg alle nieuwe technieken aan. Dat varieert van mild-hybrids tot volledig elektrische auto's. Een nieuwe variant bij Mercedes-Benz is de diesel-hybride: de E-Klasse E300de. Een gokje of slim rekenwerk?
De Mercedes-Benz E-Klasse E300de is een diesel-hybride. Deze leent zich bij uitstek voor het afleggen van (zeer) lange afstanden en overtuigt met slagkracht, comfort en toch een laag verbruik.
Plus
- machtig snel, relatief zuinig
- uiterst comfortabel
- moderne, bruikbare techniek
Min
- accupakket neemt flinke hap uit bagageruimte
- spraakherkenning voor verbetering vatbaar
- Apple Carplay loopt vast bij intensief gebruik
Conclusie
Is een diesel-hybride een goed idee? Een uitgebreide proefrit wijst uit: dat is afhankelijk van de situatie. Een geheel elektrische auto is in alle gevallen efficiënter, daar kan geen enkele verbrandingsmotor tegenop. Wie korte afstanden aflegt en de verbrandingsmotor slechts sporadisch nodig heeft als "hulpmotor" is goedkoper af met een benzine-hybride. Maar... op de lange afstand weet de E-Klasse E300de in alle opzichten te overtuigen! De combinatie van een diesel- en een elektromotor is veel krachtiger dan een benzine- en een elektromotor en dat zorgt voor meer slagkracht en meer rust. Daarbij is een dieselmotor van nature zuiniger dan een benzinemotor, waardoor het verbruik lager ligt (en volgens Mercedes-Benz wordt het probleem van roetuitstoot grotendeels opgelost door filters).
Daarbij weet de E-Klasse, ook 3 jaar na introductie van het model, nog steeds te overtuigen als een heerlijke reisauto. Dat begint met eenvoudige zaken zoals de stoelen en de bediening van de diverse functies. Dat lijken misschien bijzaken, maar bij intensief gebruik kan dit ergernis opleveren terwijl het bij de E-Klasse voor extra gemak zorgt. Verder overtuigt de E-Klasse met een statig en vertrouwenwekkend weggedrag, wat voor rust en comfort zorgt. Ten opzichte van de standaard E300d is deze E300de zo'n 3.000 euro goedkoper, maar wat uiteindelijk echt telt is de veel lagere kilometerprijs. Kortom: Mercedes-Benz gokt niet, maar rekent en dan is de E300de een logische uitkomst.
Mercedes-Benz E-Klasse 29 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
133.772 km - 1994 € 26.500,-
53.873 km - 2012 € 22.950,-
39.746 km - 2020 € 53.900,-
136.501 km - 2012 € 18.749,-
183.483 km - 2017 € 29.950,-
160.548 km - 2005 € 10.000,-
177.190 km - 2018 € 43.999,-
Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 200 AMG | Panorama | Widescreen | Burmester | Memory | Leder | 20 AMG |
99.889 km - 2017 € 37.940,-
98.158 km - 2013 € 24.950,-
215.383 km - 2002 € 7.995,-
688.301 km - 2013 € 5.999,-
254.873 km - 2002 € 4.795,-
90.821 km - 2019 € 37.450,-
144.222 km - 1998 € 1.450,-
109.155 km - 2013 € 22.495,-
310.543 km - 2007 € 4.990,-
36.930 km - 2019 € 52.950,-
102.274 km - 2013 € 27.900,-
311.574 km - 1996 € 1.195,-
255.758 km - 2003 n.o.t.k.
116.493 km - 2014 € 24.745,-
209.544 km - 2009 € 17.400,-
315.000 km - 2016 € 19.950,-
187.597 km - 2011 € 16.850,-
46.841 km - 2017 n.o.t.k.