Suzuki Wagon R (2012 - 2017)
Maatwerk
Herinnert U zich de Suzuki Wagon R nog? In 2008 werd dit model opgevolgd door de grotere, ruimere en vooral comfortabelere Splash en dus was een Wagon R snel vergeten. In Japan liggen de zaken echter heel anders. Daar is de Wagon R inmiddels aan zijn vijfde generatie toe en is het de best verkochte auto in zijn soort. Wat maakt de Wagon R zo succesvol? En wat mist Europa?
De best verkochte auto van Japan wordt niet verkocht in Europa. Een testrit leert dat dat logisch is omdat de Suzuki Wagon R gemaakt is om in Japan belastingvoordeel te halen. Maatwerk voor een ander.
Plus
- vlot en wendbaar
- volop ruimte voor- en achterin
Min
- geen anti-verblindingsstand binnenspiegel
- geringe bagageruimte
Conclusie
In 2008 verving Suzuki de Wagon R in Europa door de Splash. Een logische keuze, want de Splash is groter, ruimer en comfortabeler, terwijl het prijsverschil bescheiden bleef. In Japan bleef de Wagon R echter in ontwikkeling. De Wagon R wordt door de Japanse wetgever namelijk aangemerkt als kei-car en komt daarmee in aanmerking voor aanzienlijk belastingvoordeel. Van alle kei-cars is de Wagon R veruit het best verkochte model.
Suzuki dankt dat succes aan het feit dat het de eerste was om binnen de limieten van een kei-car een ruime, praktische auto te bouwen. In Europa wordt echter niet gekeken naar buitenmaten en geldt alleen de CO2-uitstoot. De Splash en de recent geïntroduceerde Celerio bieden naar Europese maatstaven een veel gunstigere verhouding tussen ruimte en uitstoot. Suzuki dankt zijn succes dus aan maatmerk: voor ieder continent een oplossing op maat.
Suzuki Wagon R 3 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
210.564 km - 2002 € 1.850,-
164.061 km - 2006 € 2.995,-
166.120 km - 1998 € 499,-