Saab 9-3X

Eigenzinnig

Een Saab-rijder is geen meeloper. Een Saab-rijder heeft een eigen mening en volgt niet blindelings iedere trend. Maar ook de Saab-rijder heeft wellicht verlekkerd gekeken naar veelzijdige SUV's die er stoer uitzien en dankzij vierwielaandrijving extra vrijheid bieden. Maar de meeste SUV's zijn te log, te dorstig en bovendien politiek incorrect. Daarom komt Saab nu, geheel in stijl, met een extra veelzijdige versie van de vertrouwde 9-3: de 9-3X.

Autotest | Saab 9-3X Eigenzinnig

De 9-3X is misschien wel de laatste stuipstrekking van Saab. Alhoewel merkbaar gebaseerd op een ouder model, scoort de 9-3X op ieder punt een voldoende. Daarbij is het een echte eigenzinnige Saab.

Plus

  • geslaagde vormgeving
  • slimme ergonomische vindingen
  • prima prestaties

Min

  • fors verbruik
  • elektronica op details verouderd

Conclusie

Saab is een eigenwijs merk en de 9-3X misschien wel het meest eigenzinnige model van dit moment. De meningen over deze stationcar met off-road ambities lopen daarom sterk uiteen. Er wordt gesteld dat Saab te laat komt met de 9-3X en dat de auto merkbaar is gebaseerd op een model dat al jaren op de markt is. Vergeleken met de concurrentie is de techniek op punten verouderd. Alhoewel de prestaties voortreffelijk zijn, is het verbruik fors.

De 9-3X behoort in technisch opzicht niet tot de top in z'n segment, maar de auto scoort op geen enkel punt een onvoldoende. Als alternatief voor een SUV is de 9-3X bovendien zeer geslaagd. Dankzij vierwielaandrijving biedt de 9-3X meer vrijheid en gebruiksmogelijkheden dan zomaar een stationcar. De veiligheid staat op een zeer hoog niveau.

Daar komt een heel belangrijk punt bij: de 9-3X is een Saab. Deze ruige 9-3 is stoer en ruim als een SUV, maar is veel eleganter vormgegeven en heeft daarom een unieke charme. En juist daar gaat het om bij auto's als deze.